Så kan ett företag dra nytta av nätcasinons marknadsföringsstrategier

Framgångsrik marknadsföring är en av nycklarna till framgång även i övrigt för samtliga typer av företag. Detta gäller också de spelbolag som står bakom nätets casinon. Faktum är att dessa har ett visst sätt att marknadsföra sig på, även om det förstås kan skilja sig åt olika spelbolag emellan. Dessutom inkluderar det också marknadsföring som de flesta sorters företag av andra slag tillämpar.

Dock finns det alltså även marknadsföringsstrategier som om inte unika åtminstone är relativt ovanliga, och som spelbolag använder sig av för att göra reklam för sina casinon. Vi ska i denna artikel undersöka några av dessa, samt se hur andra sorters företag hade kunnat använda sig av de.

Olika bonuserbjudanden

Du som är bekant med online casino-branschen är förmodligen medveten om att bonusar spelar en viktig roll för casinon utan svensk licens, detta i syfte att locka till sig nya kunder. Dessa nätcasinon erbjuder bland annat välkomstbonusar, andra typer av insättningsbonusar samt lojalitetsprogram.

Notera dock att casinon med svensk licens enligt lag bara får erbjuda en casino välkomstbonus. Närmare bestämt är det en bonus per spelare och spelbolag som gäller. Om du då redan har använt en välkomstbonus hos ett annat casino som ett visst spelföretag står bakom, då kan du inte använda dig av ytterligare en hos något av deras övriga casinon.

I det här fallet ignorerar vi dock skillnaderna mellan svenska och utländska casinon när det gäller just bonusbiten. De förslag vi kommer att förse dig med inkluderar därför förmåner som du inte har möjlighet att ta del av hos svensklicensierade nätcasinon.

Välkomstbonusar

Välkomstbonusar är helt klart något som även andra sorters företag borde kunna använda sig av för att locka till sig nya klienter. Sedan kanske inte ordet ”välkomstbonus” är passande i alla sammanhang, men då är det bara att använda ett uttryck som stämmer bättre överens med den bransch det handlar om.

Exakt hur detta skulle kunna tänkas fungera är naturligtvis också något som kan variera stort, återigen till stor del beroende på den aktuella branschen. Följande är dock några tänkbara exempel på hur dessa välkomsterbjudanden hade kunnat se ut:

● Få ett större antal poäng kompatibla med ett företags lojalitetsprogram i samband med att du blir kund.

● Nya klienter deltar automatiskt i utlottningen av förmånliga priser, till exempel resor till exotiska platser.

● Kraftigt rabatterade priser för de första produkterna du inhandlar.

● Få något extra på köpet när du införskaffar din första vara.

Det gäller förstås också att göra potentiella kunder medvetna om att förmåner och kampanjer som de ovan existerar och pågår för fullt. Just det kan företagen göra genom att nämna det i sina reklamer och e-postkommunikation, detta oavsett vilken typ av medium det rör sig om.

Lojalitetsprogram

Även lojalitetsprogram är mycket vanligt förekommande bland nätcasinon utan svensk licens. De går ofta också under namnet VIP-program. Oavsett vad de kallas fungerar programmen på ett liknande sätt. Precis som namnet antyder handlar det om att lojala kunder belönas ju större summor pengar de spenderar på ett företags produkter eller service.

Hos casinon brukar programmen vara indelade i ett visst antal nivåer. Ju högre upp bland dessa du lyckas ta dig, desto värdefullare förmåner kommer du att erbjudas. Dels kan du få en bonus i samband med att du avancerar en nivå, dels kan du belönas med allt bättre erbjudanden på en fortgående basis. En variant är veckobaserade bonusar vars belopp ökar ju högre nivå du tar dig till.

Lojalitetsprogram som är utformade på detta sätt hade helt klart kunnat vara något som skulle fungera framgångsrikt även för andra sorters företag. Visserligen erbjuder redan flera bolag medlemskap för sina kunder, men de är oftast utformade på ett sätt där du som kund får ett visst antal poäng för varje köp du gör. Poängen kan sedan användas till att ”köpa” något när du väl kommer upp i tillräckligt stora mängder poäng.

Lojalitetsprogram likt de som online casinon erbjuder förekommer oss veterligen dock inte bland andra sorters aktörer, eller så är det ytterst ovanliga. Att tillämpa nivåsystemet och andra delar som brukar utgöra lojalitetsprogrammen hos flera online casinon hade med stor sannolikhet kunnat fånga många potentiella kunders intresse.

Övriga förslag

Samtliga förslag utgörs inte av bonusar. Något som också är populärt bland online casinon är att anordna turneringar på en regelbunden basis. Det rör sig om sådana där spelarna tävlar mot varandra i olika spel, exempelvis slots eller klassiska bordsspel.

Exakt hur en liknande turnering hade kunnat se ut hos andra typer av företag är förstås återigen något som varierar från fall till fall. Det beror också på den bransch som en aktör är verksam inom.

Följande är ytterligare några exempel på marknadsföringsstrategier som hade kunnat fungera även för andra företag:

• Användning av så kallade affiliate-sidor

• Snygga och välfungerande hemsidor som gör att den aktuella aktören framstår som seriös och pålitlig

• Webbplatser som gör sig lika bra på mobila enheter som på datorer

Alternativen i denna artikel utgör endast en liten del av alla de typer av marknadsföring som är vanliga inom casinobranschen online. Är du själv egenföretagare? Då hoppas vi att något av de förslag vi listat hade kunnat passa dig och ditt företags marknadsföringsstrategi.

2025-02-07